23 maja 2010

Maj Music Festival, Muchowiec 7.05.2010r.



Maj Music Festival to impreza dopiero z trzyletnim stażem, ale po tej edycji chyba nikt nie ma wątpliwości, że wpisała się ona na stałe w mapę cyklicznych imprez muzycznych na Śląsku. Już sam program tegorocznego festiwalu budził zrozumiały szacunek, gdyż udało się zebrać w jednym miejscu w ciągu trzech dni praktycznie całą czołówkę polskiej sceny alternatywnej oraz kilka zespołów z zagranicy typu Thieves Like Us czy Burning Hell.

Moja relacja ograniczy się tylko i wyłącznie do pierwszego dnia imprezy, ponieważ tylko w nim dane było mi uczestniczyć, ale po skonfrontowaniu swojej opinii z relacją redakcyjnego kolegi mogę wysnuć parę wniosków. Po pierwsze na plus można uznać bogactwo programowe tegorocznej edycji - w każdym z trzech dni można było znaleźć coś dla siebie, mnie najbardziej zaciekawił pierwszy dzień festiwalu, podczas którego mogłem zobaczyć kolejno po sobie najciekawsze zespoły gitarowe w kraju: Jelonek, Lipali, Armia, L.Stadt i Lao Che. Znaczącą nowością było uruchomienie dodatkowej sceny namiotowej, dzięki istnieniu której koncerty odbywały się wahadłowo, bez większych przerw. Jedynym znaczącym minusem była w tym roku tylko pogoda, która ewidentnie nie dopisała, choć akurat ja miałem szczęście, bo pierwszego dnia nie padało i można było wszystkie zaplanowane występy obejrzeć w miarę komfortowych warunkach, co było niemożliwe w następnych dwóch dniach festiwalu.



Największym zaskoczeniem pierwszego dnia był dla mnie fantastyczny występ legendarnej Armii z Tomaszem Budzyńskim na czele. Zaskoczyli zarówno nowym składem, jak i „wywróconą do góry nogami” setlistą, dzięki czemu można było posłuchać innego materiału, niż ten zagrany dwa miesiące wcześniej w katowickim Cogitaturze. W miejsce gitarzysty Pawła Klimczaka, który odszedł z zespołu na scenie pojawił się saksofonista Łukasz Kluczniak, dzięki czemu usłyszeliśmy większość materiału z ostatniej i jak dotąd jedynej w ich dorobku anglojęzycznej płyty „Freak”. Co prawda większość pochodzących z niej piosenek, jak „The Other Side” czy „Green” została zagrana w krótszych wersjach, ale to i tak wystarczyło, aby się nimi zachwycić, bo to przecież solidny kawał pięknej muzyki swoim charakterem nawiązującej do tego co najpiękniejsze w rocku lat 60-tych i 70-tych. Gitarowa psychodelia jaką zaserwował zespół wraz ze schizofrenicznym rytmem saksofonu i przeszywającymi dźwiękami waltorni, nad którymi rządził potężny wokal Tomasza Budzyńskiego nie mogły pozostawić nikogo obojętnym. Jak dla mnie zdecydowanie koncert dnia, choć po Armii z równie dobrej strony pokazali się łódzcy muzycy z L.Stadt, zamykający w piątkowy wieczór koncerty na małej scenie.

O poziom występu chłopaków z L.Stadt byłem jednak bardzo spokojny, bo im chyba nie zdarza się zagrać słabszego koncertu. Jak dotąd widziałem ich parokrotnie w ciągu ostatnich trzech lat i zawsze były to bardzo energetyczne i porywające występy, nawet wtedy gdy grali dla niezbyt licznej publiczności. Jednakże tym razem nie mieli żadnego problemu, aby zapełnić cały namiot podobnie jak na ich osławionym już występie podczas Opene’r Festival w Gdyni, dzięki czemu przekazywanie pozytywnej energii mogło odbywać się od samego początku w obu kierunkach na linii zespół - publiczność. Dodatkowym smaczkiem tego występu były także premierowe piosenki z zapowiadanej od długiego czasu nowej płyty zespołu, która mam nadzieję ukaże się w końcu jesienią tego roku. Z nowych kompozycji bardzo dobre wrażenie zrobił na mnie „Fashion Freak”, o którym Łukasz Lach powiedział, że został wybrany przez festiwal mody w Barcelonie na swój hymn oraz grany od pewnego czasu podczas koncertów „Mumms Attack”. Mam nadzieję, że z tych dwóch piosenek zespół nie zrezygnuje w studiu podczas nagrywania nowej płyty, bo mają one ogromny potencjał, którego nie powinno się po prostu zmarnować podobnie, jak w przypadku utworów zwiastujących na singlach to wydawnictwo, czyli „Ciggies” oraz „Death of Surfer Girl”, które od dawna stały się pozycjami obowiązkowymi w programie koncertowym grupy.



Poza Armią i L.Stadt wyróżniłbym z pierwszego dnia festiwalu także koncert grupy Jelonek, która zagrała w swoim stylu, czyli bardzo energetycznie i z dużą dawką humoru, choć moim zdaniem na Muchowcu wypadli trochę słabiej niż podczas wcześniejszego koncertu w katowickim Cogitaturze. Pewnie ze względu na bardzo dużą odległość barierek dzielących zespół od publiczności zatraciła się aura kameralności jaka towarzyszyła im w czasie tego wcześniejszego występu. Gdybym ja decydował o rozmieszczeniu zespołów podczas tego festiwalu to pewnie przeniósłbym ich występ do sceny namiotowej, gdzie pewnie poradziliby sobie znacznie lepiej..




Na zakończenie pierwszego dnia Maj Music Festival zagrała płocka grupa Lao Che, której występ trudno mi ocenić ze względu no to, że widziałem ok. 30 minutowy fragment ich koncertu, ze względu na to, że przeprowadzałem w tym czasie wywiad z muzykami L.Stadt na potrzeby swojej audycji nadawanej w Studenckim Radiu Egida, a ponadto musiałem opuścić teren festiwalu przed zakończeniem ich koncertu, ze względu na jedyny po północy powrotny autobus z centrum Katowic na Ligotę..



Poza wymienioną czwórką zespołów udało mi się tego dnia także zobaczyć Appleseed, Oranżada i Lipali, ale niestety każdy z tych koncertów mnie pod pewnymi względami rozczarował, czy to brakiem energii muzyków jak u Lipali, czy też mało interesującą propozycją muzyczną jak w przypadku Appleseed, czy też problemami technicznymi, z którymi od samego początku występu borykała się Oranżada. Przy czym chciałbym zwrócić uwagę na bardzo uzdolnionego gitarzystę zespołu Appleseed, który w jednej z post rockowych kompozycji świetnie sobie radził na gitarze, zostawiając zupełnie w cieniu pozostałych kolegów z zespołu, co mam nadzieję widać na jednym z załączonych zdjęć.

Z roku na rok program kolejnych edycji Maj Music Festival rozrasta się do coraz większych rozmiarów stając się największym w regionie darmowym festiwalem muzycznym, ze znacznie większym potencjałem niż w przypadku odbywających się w zbliżonym czasie Juwenalii Śląskich.

Posłuchaj wywiadu z L.Stadt: http://www.sendspace.com/file/3wb20x

Tekst i zdjęcia: Sławomir Kruk

1 komentarz: